Центар за стручно усавршавање шесту годину заредом организује активности у оквиру Маја месеца математике. Ове године тема су математика и гејминг. М3 поставља питање: да ли су игре ипак више од игре? На ово питање, одговори ће се тражити кроз различите формате: интерактивне изложбе, математичко-драмске радионице, експонате, предавања итд. Програмирање, стварање прича, истраживање математике, сарадња, уважавање различитих знања, обрачунавање са предрасудама о математици, најважније су лекције које учимо кроз осмишљавање и играње ових игара.

Радионица „ЕдуГејминг – игре као средство за учење“ одржана је у среду, 18. маја 2022. године у Научном клубу Центра за стручно усавршавање у образовању.

Аутор и реализатор ове активности је Стевица Јанковић, професор информатике. Ученици од 5. до 8. разреда основих школа имали су прилику да прате предавање Улога интеракције човека и машине – Human Computer Interaction (HCI) и шта све она укључује. На радионици су представљене и најбоље игре за учење математике: Minecraft education edition, Tamis Tower, Unity, Toon Math, Sudoku, Wuzzit Trouble итд.

У понедељак 16. маја Научни клуб Центра за стручно усавршавање Лесковац посетила је група деце из вртића "Вил". Ови малишани стални су посетиоци Научног клуба Лесковац.

Овог месеца они истражују и упознају се са занимањима па смо са њима причали о томе шта раде истраживачи и научници. Посебно их је занимало ко се бави ископавањем костију диносауруса, како функционише 3Д штампач, која је улога бубрега у телу човека, који су делови мозга....

Пошто је наш Клуб овог месеца у знаку математике покушали смо да им чињенице о овој науци приближимо кроз представљање свакодневних ситуација са којима се они сусрећу.

 

 

У оквиру обележавања Маја месеца математике у Центру за стручно усавршавање у образовању од 16. до 18. маја постављена је изложба Центра за промоцију науке под називом "Математика око света".

На изложеним паноима посетиоци су могли да сазнају по чему је познато 12 земаља и који су њихови истакнути математичари. Кроз оца алгебре највећег исламског математичара - Мухамеда ибн Мусе ал Хорезма, Ђеролама Кардана - ренесансног италијанског математичара, Моцарта математике - Теренса Таоа и многе друге истакнуте личности представљене су: Кина, Индија, Аустралија, Египат,.... и  постигнућа у области математике од времена пре нове ере па све до данас.

Изложбу су са својим наставницима посетили ученици ОШ "Светозар Марковић" из Лесковца и ОШ "Милутин Смиљковић" из Винарца.

 

Чиме се баве археолози и ко су чувари наше прошлости деца млађег основношколског узраста сазнала су на радионици "Чувари прошлости".

У недељу 15. маја у Народном музеју Лесковац реализована је интерактивна, истраживачка радионица. Учесници овог пројекта су се на самом почетку упознали са једним од најстаријих археолошких локалитета - Царичиним градом. Имали су прилике да виде како је некада изгледао и како сада изгледа Царичин град, да чују причу о цару Јустинијану али и самом животу народа у то време.

После ове уводне активности имали су и сами прилике да се ставе у улогу археолога и конзерватора. Предмете које су на лицу места ископавали, сами су рестаурирали и конзервирали као финални предмет од керамике. 

Циљ ове радионице био је упознавање деце са археолошким локалитетом Царичин град његовим културним и историјским значајем, занимањем археолога и конзерватора и развоја свести за очувањем културне баштине.

Реализатори ове активности су Александра Стојановић Станковић, кустос - музејски педагог Народног музеја у Лесковцу и Лидија Младеновић, археолог - приправник Народног музеја.  

 

Ова активности реализована је у оквиру Годишњег програма Научног клуба Лесковац за 2021. годину, који по јавном позиву финансира Центар за промоцију науке.

 

Активности из пројекта „Зелена лабораторија - Баш ти у башти!“ који се финансира по Јавном позиву Цeнтрa зa прoмoциjу нaукe реализоване су у недељу 8. маја 2022. године.

На почетку дана учесници су се окупили су просторијама Центра за стручно усавршавање како би се договорили о начину рада. Затим је уследио теренски рад на брду Хисар где су заједно прикупљали дендроматеријал за даље анализирање. 

Лaбoрaтoриjски рaд реализован је у просторијама Научног клуба који је специјално опремљен за ове потребе. Учесници су имали прилику да учествују у дисекцији биљних органа, припреми микроскопских препарата и изоловању биљних пигмената. Упознали су се са основама рада у биолошкој лабораторији и тиме оснажили и унапредили међупредметне компетенције са хемијом и физиком. На припремљеном материјалу за вежбу изолације фотосинтетских пигмената из биљног материјала, ученици су извели вежбу изолације пигмената. Вежба је праћена одговарајућим предавањем о структури и хемизму хлорофила и осталих пигмената, уз обраду спектра апсорпције ових пигмената и основа природе светлости.

Активностима које су реализоване у Центру за стручно усавршавање у образовању претходило је онлајн представљање пројекта и уводна предавања за ученике која су реализована крајем фебруара. На овај начин кроз практични рад су ученици могли да чињенице презентоване на предавањима примене у конкретним активностима.

Циљеви овог пројекта су популаризовати науку, развијати научну писменост, истраживачки дух и способност ученика за анализу научног феномена са тачке гледишта различитих природних наука.

Аутори и оргaнизaтoри прojeктa су Слoбoдaн Пeтрoвић, прoфeсoр хeмиje и Taтjaнa Oгњaнoвић, прoфeсoр биoлoгиje, a заједно са њим пројекат су реализовали њихoви бивши учeници, a сaдa студeнти успешни мoлeкулaрнe биoлoгиje Нeмaњa Кутлeшић, Aнa Mилeнкoвић, кao и студeнт кoмуникoлoгиje Иринa Филипoвић.